Marathon először

2010. érdekes lesz! A cél, a maraton teljesítése először életemben, de hogy ne csak úgy meglegyen, 6 perces ezrekkel. Ebben az évben még egy fontosabb esemény (ennél fontosabb?) is történni fog. Blog a felkészülésről egy teljesen amatőrtől, aki nem hisz mindenféle módszerekben, egyszerűen csak nekimegy és teljesíti... Na azért valamilyen következetesség és fegyelem, kitartás szükséges!

Hétvégi hosszúfutások

Futóútvonalaim a futoterkep.hu-n

Friss topikok

  • rrroka: @saaby.: ja, a miénken mi is köszöngetünk egymásnak. :) (2011.10.08. 10:58) Félmaraton 2:02:11
  • helga84: Ha, ez vicces, en is voltam Pragaban iden! Szornyu volt a palya, azt irtak elore hogy tok lapos es... (2011.07.05. 20:10) Braking News: Prága Élő
  • rrroka: hajrá!!! nagyon kiváncsi vagyok mit mész. vigyázz ne fusd el az elejét! elég furcsa fájás, ami a f... (2010.03.25. 13:53) Fáj a lábam, nem fáj a lábam...
  • monerd2: "a két órás 20 kmre 4:30as maratont számol, 6:20 körüli tempóval. jól hangzik nem? sajnos a tervez... (2010.03.23. 20:02) Majdnem félmaraton felkészülésem 2009.
  • rrroka: hát volt is fasza idő a hétvégén végül! mi hétfőn voltunk kiskörén, alig találtunk egy helyet, ah... (2010.03.23. 05:28) Levelet kaptam lájf

Mivel annyira felpörögtek a kommentek a felkészülési stratégiákkal kapcsolatban, gyorsan leírom, hogyan teljesítettem a 20 km-t a spar-on tavaly. Nem mondom, hogy mindenkinek ajánlható edzésterv, de én azért mentem a saját fejem után, mert a neten található edzéstervekhez egyszerűen nem volt türelmem. Az egészben egyébként is az élvezet a fontos, nem a tudomány, nem?

Szóval nyaralás előttig (2009.08.17-én jöttünk haza) hetente 2-3 alakalommal 40 percet futottam, nyaralás előtt lesérültem.... :) Begyulladt a fülem, megfáztam, stb. Tehát 2 hét fülgyulladás és egy hét nyaralás után olyan volt először futni, mintha sose edzettem volna. Elhatároztam hát, hogy a maradék időt a Spar Ekidenig (2009.10.04.) heti 4 edzéssel lenyomom, amiből az egyik a hétvégi hosszú. A hétvégi hosszúkat emeltem arányosan úgy, hogy a végére tudjak 2 óra 15 percet egyfolytában teljesíteni és még maradjon 1 hét pihenő is. Közben megtanultam enni, inni és szigorúan betartottam az elhatározást. A cél az volt, hogy a 20 km részemet az ekidenből 2:30 alatt teljesítsem.

És most figyelj! Az egyik 2 óra körüli futás után hazajöttem és kíváncsiságból google maps-en lemértem a távolságot. Hát kb. 1500 méter híján megvolt a 20 km. Ezt szoktam viccesen úgy mesélni, hogy véletlenül lefutottam a félmaratont.

A 20 km pedig 2 órán belül megvolt a Sparon.

A szakemberek szerint biztos csak szerencsém volt, hogy nem sérültem le, de én nagyon élveztem mind a felkészülést, mind a "versenyt" és most se csinálnám másképp!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://marathon.blog.hu/api/trackback/id/tr681767611

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.02.18. 05:41:45

a heti 4 edzés szerintem kicsit sok, de a heti arányos emelés az jó. :)
egyébként nem az izmaidnak, és tüdődnek sok a 4 edzés, hanem az izületeidnek és csontoknak, ezek erősödnek meg a leglassabban és ezeket lehet semmi perc alatt kifingatni, úgy hogy hosszú lábadozás lesz belőle. csonthártyagyulladás pl. két hónap.
snecinek van itt egy tervezője (web.axelero.hu/sneci78/tervez.htm), abba érdemes bepötyögni a lefutott távok idejét, és átszámolni maratonra. a két órás 20 kmre 4:30as maratont számol, 6:20 körüli tempóval. jól hangzik nem?
sajnos a tervező csak matekozik, oszt és szoroz, nem veszi bele a 35 km körüli falat, ami szerintem +10%ot minimum rárak az eredményre. mert a maraton nem két félmaraton, inkább három, de legalább kettő és fél. :)

bagolybagoly 2010.02.18. 09:30:49

Mondjuk, ez még nem áll össze a fejemben, hogy ha rendszeresen "csak" 20 km alatt futnék, akkor mitől sikerülne egyszer 40 km felett teljesítenem. Tényleg egyéltalán nem értek hozzá. Most inkább igyekszem hétvégenként megerőszakolni magamat, és minél hosszabbak futni. Ne akkor lepődjek már meg, hogy "basszus, ez milyen hosszú".

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.02.18. 11:11:57

@bagolybagoly: azért kell egyszer mondjuk futni 30 kirit próbaként, vagy egy kicsivel többet. De a lényeg az, hogy az állóképességed fejlődjön és tartani tudj egy nem gyilkos tempót a végtelenségig, ehhez pedig elég a 20 kiris edzés, persze ha megfelelően csinálod.
A boxolók sem úgy készülnek, hogy minden edzésen KOra veretik magukat és egyre több ütést bírnak ki a KOig...

bagolybagoly 2010.02.18. 11:42:25

@rrroka: Hát, ez a hasonlat! A KO elkerülésére kell edzeni... pont arra felesleges, akkor már mindegy. :)
Szóval a végtelenségig tartható kellemes temponak mindenféle vízhólyagok meg ilyen nyűgök szoktak gátat szabni, érdekes, hogy ahogy növelem az adagokat, ezek is egyre később jelennek meg. A kezdet kezdetén a második margitszigeti kör után is nagyon furcsa állapotok voltak a zoknimban. Az izületeimmel meg a csonjaimmal nem hiszem, hogy lesz gond, azok még pont nem jelezték, hogy kellemetlen nekik. (Ezért most, hogy már másodszor olvasom, hogy ez a legveszélyesebb, meg is kérdezem, hogy miből lehet észrevenni, ha baj van, vagy ezt nem kéne, vagy máshogy kellene?)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.02.18. 13:12:36

@bagolybagoly: abból hogy fáj. leginkább a sípcsont első része, vagy az a kis hupli, ahol a térdeddel összeér. nem élesen fáj, hanem állandóan és nyomásra, érintésre is érzékeny.
a vízhólyagok esélyét jó méretű cipővel és normális zoknival lehet csökkenteni. lehet h fél számmal nagyobb csuka kéne. nekem most olyan cipőt sikerült vennem, hogy a velencei-tó kerülés után (28 km) két nappal vettem észre, hogy nem lett a lábamnak semmi baja. máskor folyton sebes, sántikálós, érzékeny most meg semmi.

nabirye 2010.02.19. 21:46:58

Szia fejdip!

Szakember ugyan nem vagyok, de szerintem ösztönösen ráéreztél arra, hogyan kell felkészülni egy hosszabb távú versenyre. A heti 4 edzés szerintem bármilyen táv lefutásához elég, a lényeg, hogy lehetőleg egyenletesen legyen elosztva, hogy tudj az edzések között regenerálódni. És persze fontos a megfelelő táplálkozás (futás előtt-után, esetleg közben is), de amint írtad, erre is figyeltél.

Úgyhogy nem biztos, hogy csak szerencséd volt :)

Egyébként volt valamilyen sportmúltad, mielőtt belevágtál a futásba?

bagolybagoly 2010.02.22. 16:34:19

@rrroka: Terveztem, hogy a szaktanácsadás ellenére szombaton szivatom magamat és futok vagy 25-30 kmt. Hát, ez a talajviszonyok miatt nem sikerült. Nem tarottam be a kijelölt útirányt, és kb 4 kmt már aszfalton tettem meg. Viszont annyit legalább elértem, hogy 2 órát futottam folymatosan, és utána nem az volt az első gondolatom, hogy felgyújtom ezt a cipőt, és két napig nem vagyok hajlandó semmit a lábamra venni. Sőt, aznap este még az esti program se volt gyötrelem. Akkor így az elmélet szerint már felkészült vagyok?

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.02.23. 05:22:57

@bagolybagoly: az nem baj, ha az ember _néha_ szivatja magát edzésen, ld. eheti edzéseim a hosszútáv blogon, de folyamatosan és rendszeresen káros.
ilyen szivatás lett volna a hétvégi yourstruly 50km, de ez egyelőre kimarad, csak 25km lesz.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.03.05. 05:34:13

@nabirye: olvasoma futóblogon, h versenyző vagy, itt meg hagyod, h osszam az észt maraton ügyben fejdipnek, meg vagizzak, h _régen_ én is versenyeztem... pedig biztos nagyobb és aktuálisabb tapasztalataid vannak. :)))
blogod, edzésnaplód vhol esetleg?

monerd2 2010.03.23. 20:02:39

"a két órás 20 kmre 4:30as maratont számol, 6:20 körüli tempóval. jól hangzik nem?
sajnos a tervező csak matekozik, oszt és szoroz, nem veszi bele a 35 km körüli falat, ami szerintem +10%ot minimum rárak az eredményre. mert a maraton nem két félmaraton, inkább három, de legalább kettő és fél. :)"

a tervező jól matekozott, DE feltételezi, hogy van megfelelő aerob alap állóképességed. ha ez nincs, akkor valóban nem fog kijönni. ezért jó az a kalkulátor, mert ha ahhoz egyre jobban közelít az időd, akkor javítottál az állóképességeden. :)
süti beállítások módosítása