Marathon először

2010. érdekes lesz! A cél, a maraton teljesítése először életemben, de hogy ne csak úgy meglegyen, 6 perces ezrekkel. Ebben az évben még egy fontosabb esemény (ennél fontosabb?) is történni fog. Blog a felkészülésről egy teljesen amatőrtől, aki nem hisz mindenféle módszerekben, egyszerűen csak nekimegy és teljesíti... Na azért valamilyen következetesség és fegyelem, kitartás szükséges!

Hétvégi hosszúfutások

Futóútvonalaim a futoterkep.hu-n

Friss topikok

  • rrroka: @saaby.: ja, a miénken mi is köszöngetünk egymásnak. :) (2011.10.08. 10:58) Félmaraton 2:02:11
  • helga84: Ha, ez vicces, en is voltam Pragaban iden! Szornyu volt a palya, azt irtak elore hogy tok lapos es... (2011.07.05. 20:10) Braking News: Prága Élő
  • rrroka: hajrá!!! nagyon kiváncsi vagyok mit mész. vigyázz ne fusd el az elejét! elég furcsa fájás, ami a f... (2010.03.25. 13:53) Fáj a lábam, nem fáj a lábam...
  • monerd2: "a két órás 20 kmre 4:30as maratont számol, 6:20 körüli tempóval. jól hangzik nem? sajnos a tervez... (2010.03.23. 20:02) Majdnem félmaraton felkészülésem 2009.
  • rrroka: hát volt is fasza idő a hétvégén végül! mi hétfőn voltunk kiskörén, alig találtunk egy helyet, ah... (2010.03.23. 05:28) Levelet kaptam lájf

Nagyon élvezetes hétvégi futásom volt, Kisköre-Dinnyéshát és vissza távolságban. Az útvonal a városban és a gát tetején is hómentes volt (de csak az út, mellette még nagy hó volt) és a Tisza-tó is be volt fagyva. Nagyon szép látvány, egy kicsit sütött is nap, és kb 5 fok volt. Eddig még mindig szuper hangulatban teltek a kiskörei futások. Mindenkinek ajánlom a Tisza-tó környékét!

Az elhatározásom szerinti plusz 10 perc megvolt, minden nagyobb fáradtság nélkül. Mivel (egyelőre) csak pulzus és időmérés áll rendelkezésre, ezért a tempót csak nagyjából tudom belőni. Utólag a távolságot megmérve kiderült, hogy 70 perc alatt sikerült teljesítenem a 12 km-t, kicsit lassabban mint kellene. Az eredeti cél 6 perces ezreket futni és ezt a teljesítményt tartani a marathonon is. A távolságra mérésére és rögzítésére találtam egy viszonylag egyszerű és néha bizonytalanul működő honlapot: www.routiki.com címen érhető el. Rögzítettem is néhány futásomat, így derült ki a Kisköre-Dinnyéshát távolságról, hogy 12 km. Nagyon jó lenne a GPS-es óra belőni a tempót. Később már nehéz kesz korrigálni, ha most ezeken a hétvégi futásokion ellazulok.

A hétköznapi éjszakai futás "hangulata" nem változott, egy kis lakógyűléses unalom után lenyomtam a szokásos negyven percet. Nem volt már -6, de még mindig havas-csúszkálós volt az útvonal. Nem szabad panaszkodni, neki kell menni.

A jó hír, hogy 1-2 hét múlva itt a tavasz, nem kell majd fejlámpa mert később fog sötétedni és jó kis langyos időben élvezet lesz esténként lefutni a 40 percet.

Címkék: hétvége futás marathon hétköznap tisza tó kisköre routiki dinnyéshát

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://marathon.blog.hu/api/trackback/id/tr721764693

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bagolybagoly 2010.02.16. 23:47:13

Lehet, hogy benne volt a blogban, de bénáskodok, és nem találtam, melyik marathonra készülsz.

fejdip · http://marathon.blog.hu 2010.02.17. 07:19:06

@bagolybagoly: Nem! Jól figyeltél nem írtam le. A Spar-ra készülök, esetleg ha nagyon jól megy a Nike-t is megpróbálom. A nyáron lesz egy tervezett szünet, ezért gondolom, hogy a Nike-ra még nem leszek kész. Később még írok többet arról, miért szakítom meg az edzést.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.02.17. 12:12:31

megint szia! :)
az sem derül ki, hogy naponta futsz-e, avgy milyen gyakorisággal.
az viszont igen, hogy nem tudod hogyan kell felkészülni. :) nem bántásból mondom, segíteni akarok!
a maratonra nem lehet maratoni tempóval készülni, főleg nem úgy, hogy "egyre többet futok a maratoni tempóval,a végén meg majd végig bírom". ez nem fog menni, ebbe az edzésbe kb május környékén, de legkésőbb nyáron fogsz belesérülni csonthártyagyulladással, vagy más húzódással.
ez nem lehetőség, eshetőség: _ez biztos_! és akkor két hónap szünet...

A BSI honalapján a futanet.hu-n van pár első maratoni edzésterv, meg edzéselméleti dolgokat, érdemes rászánni egy-két órát.

táv mérésre, ha utcákon futsz a futoterkep.hu-t ajánlom, edzésnaplóra meg az edzesonline.hu-t használom, nekem az is bevált.

bagolybagoly 2010.02.17. 14:28:39

@rrroka: Húúú, látom te kened végod ezt a felkészülést. Nekem oszd légyszi egy kicsit az észt, én nagyon szívesen veszem. Ez az állapotom nagyvonalakban:
1. kb 1 éve futok rendszeresen
2. Tavaly futottam félmaratont (viszonylag ok, középmezőny)
3. Nem olvastam semmilyen edzéstervet, mert sajnos úgyis sokat ülök irodában, meg máshol. Nem akarom magam azzal stresszelni, hogy nem akkor, nem annyit, nem olyan tempóban futok, mint ahogy oda van írva.
4. Jelenlegi felkészülési programom: ha ráérek, futok amennyit bírok. (ált. hetente kétszer, ebből az egyik egyre gyakrabban 20 km feletti)
Köszi

Jozsef · http://road2boston.blog.hu 2010.02.17. 15:13:56

@fejdip: Először is sok sikert a felkészüléshez!
Ha a Nike-re nem leszel készen a maratonra, akkor elég szenvedős maratonra számíts. 3 héttel a maraton előtt -a Nike-tól- már a visszavételnek és a pihenésnek, esetleg gyorsításnak van helye. Komoly távolságok futásának már nincs sok értelme.

fejdip · http://marathon.blog.hu 2010.02.17. 21:32:12

@Jozsef: Köszönöm a drukkolást! Teljesen igazad van, a nike-t csak tényleg akkor próbálom meg, ha addigra úgy érzem pihenéssel együtt kész vagyok. Ha nem akkor marad a spar!

fejdip · http://marathon.blog.hu 2010.02.17. 21:38:55

@rrroka: Kösz az okos tanácsokat igyekszem minél többet magamévá tenni :). Bár elég ijesztő amiket írsz, azért nem tudod elvenni a kedvem! Tavaly mér lefutottam egy majdnem félmaratont (spar ekiden váltóból én voltam a 20 km), tehát nem vagyok annyira tapasztalatlan. Hamarosan írok még arról, milyen gyakorlattal és előélettel kezdtem neki a nagy elhatározásnak, ha van kedved, kövesd a blogomat és írj még okos dolgokat. Látod, mások is figyelnek rá. Egyébként írhatnál sportmúltadról 1-2 sort is, kíváncsi vagyok!

fejdip · http://marathon.blog.hu 2010.02.17. 21:44:29

@bagolybagoly: Azért nem vagy semmi, hetente kétszer futsz, abból az egyik 20 km feletti! Így elsőre még hozzám képest is hektikus! Egyébként hajrá, és nehogy lesérülj... :) Igen, az edzéstervekkel nekem is ugyanaz a bajom, idegesítő! Én is szeretek saját terv szerint nekimenni, és csak úgy megcsinálni :)

bagolybagoly 2010.02.17. 22:04:20

@fejdip: Hát ennyit tudok rászánni. A stresszt nagyon rosszul viselem. Úgyhogy egyrész nem akarom, hogy előforduljon, hogy nem teljesítem a tervet, másrészt nem akarom, hogy lógjak melóból a terv miatt. Úgyhogy meglátjuk, ez így mire elég. Most hétvégén egyébként tervezem emelni az adagot. Lesérülés nem hinném, hogy lesz ... más gyötrelmem szokott lenni. A bőröm érzékeny. Inkább a telet kéne meghúznom, nyáron jobban fogok szenvedni.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.02.18. 05:31:06

@bagolybagoly: szeretek ész osztani. :) az edzéstervnek olyannak kell lennie, hogy ne stresszeljen ha vmi kimarad. alapszabály: kimaradt edzést nem szabad pótolni. az kimaradt, a terv megy tovább.
szerintem heti három az ideális futás, nekem is ennyi szokott összejönni, és én nem futok 20 kirit egy edzésen, illetve ritkán.
a szakemberek általában 3+1 hetes mikrociklust ajánlanak, amikor két hétig futod a szokásos tempód, a harmadik héten keményebben, többet, a negyediken pihi-laza, aztán újra az egész, ha megy 5% körüli tempó vagy táv emeléssel.
de ez csak egy nagyon általános irányelv, mindenki magának alakítja aki a lehetőségeihez képest.
két edzés közt minimum egy nap pihenő szükséges, ez is egy alapszabály, bár ezt meg lehet szegni, ha úgy jön össze, de akkor utána érdemes két napot kihagyni. mi szerda-péntek-vasárnap futottunk januárban, de a héten pl szerda-péntek-szombat lesz. a leghosszabb távot érdemes hétvégére időzíteni, akkor több időt tud rászánni az ember.
érdemes futótársat keresni. nekem 4-5 barátom is van akikkel futhatok, jól tudjuk motiválni egymást, és könnyebb a pszihó része a futásnak, ráadásul a beszélgetős futás megakadályozza, hogy a kelleténél nagyobb tempót fusson az ember, amire egyedül hajlamos. én éppen tegnap fingattam ki magam, mindjárt írok is róla a hosszútáv blogon. a nevem mellett van a linkje, nyár óta vezetjük az edzéseinket, tapasztalatainkat, eredményeinket.

@fejdip: először is, én még nem futottam maratont, idén készülök fel rá. mindig azzal büszkélkedek, hogyl assan húsz éves futómúltam lesz (kis csúsztatás). ez nem ellentmondás? dehogynem. :) és miért nem vágtam neki hamarabb? mert a maraton nehéz és veszélyes, főleg ha az embernek elvárásai vannak saját magával szemben. én szeretnék 3:45 körülit futni elsőre, és ez elég meredek terv.
8 évig voltam középtávos versenyző, 800-1500-1500 akadály volt a távom, és erősen a középmezőnybe tartoztam. ennek ellenére a heti 6, nyáron 11 edzéssel azt hiszem kellő tapasztalatra tettem szert, nem elméleti, hanem gyakorlatira. a résztávok mellett hosszúkat is futottunk, az 1820as országos bajnokságon 15 kiri volt a táv és ezt 59 perc alatt sikerült teljesíteni 15-16 évesen. és ez nem nagy idő, középmezőny. 800 méteren a 2 perccel küzdöttem, de sajnos sosem sikerül alá menni 2:02 körül van a legjobbam. az országos csúcs 1:45 körül van, a két perc az olyan erős átlagos.
olyan tíz éve teljesen leálltam a futással, jött a bulis-csajos időszak :).
2003ban kezdtem újra félmaratonokkal, szinte semmi edzésből "emlékezetből", az első 1:49 lett, amin meglepődtem, két éve pedig 1:39re javítottam. azóta két pajtásomat kísértem egyéni csúcsukat beállítandó félmaratonon 1:45ös idővel, az általad is említett váltón pedig a középső húszas volt az enyém, ami 1:36 lett.
ezek ellenére szerintem nem vagyok túl jó futó, csak sok a tapasztalatom, amit szívesen osztok meg mással, bár elég szigorú, nyers és sőszinte vagyok, de az egészségével ne szórakozzon az ember szerintem, és ha minimális elmélettel sokkal jobb eredményeket lehet elérni, akkor hajrá!
most még nem írtad miket futottál mondjuk az előző évben, a 20 kirid ideje érdekelne.
következetes edzésekkel a maratont simán le tudod futni októberben, de ne a nike legyen előtte a próba, az más későn van, ahogy Jozsef is írta. neki lehet hinni merttő tényleg jó futó. :)
a legtöbbünket megtalálsz az edzesonlineon is ezeken a nickneveken, meg lehet nézni az edzéseket, szerintem az nagyon jó útmutató.

monerd2 2010.02.18. 18:12:22

1. "kiderült, hogy 70 perc alatt sikerült teljesítenem a 12 km-t, kicsit lassabban mint kellene. Az eredeti cél 6 perces ezreket futni" - olyan nincs, hogy tempóra futod a nem tempófutásokat. a legtöbb edzésen pulzusra fuss, ne tempóra.

2. edzéstervet tényleg nem muszáj követni, de az alapelveket ismerni kell, és az alapján felépíteni a terved.

3. "viszonylag egyszerű és néha bizonytalanul működő honlapot: http://www.routiki.com" - egyszerűbb inkább az alaphoz visszamenni: gmap-pedometer.com/ :D

monerd2 2010.02.18. 18:13:02

ja, a 2-es pontot persze úgy értettem, hogy más által írt edzéstervet nem muszáj követni. :)

monerd2 2010.02.18. 18:17:48

@rrroka: azért amikor azt írod hogy 3:55-ös tempójú 15km vagy 2 perc alatt futott 800m csak erős átlagos, meg nem nagy idő meg középmezőny, tedd hozzá, hogy ezt a komolyan versenyzők szempontjából értetted. :)))

jah, a 3:45-ös maraton egyáltalán nem gyenge, de ennek a teljesítménynek az értékeléséhez sztem másféle keretet alkalmaztál. :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.02.19. 05:29:30

@monerd2: az 59 perces 15 km és a 2perces 800 (pályán, szögesben) valóban átlagos teljesítmény, de természetesen csak naponta edző versenyzők szempontjából. pont ahogy mondod. :D
a 3:45 maraton az szerintem is durva, félek is tőle. azért ajánlom mindig és mindenkinek, h tisztelettel álljon a maratonnak.

én továbbra is a futoterkep.hu oldalt javaslom a pályákhoz. :) egy ideig én is a pedométert, mega walkjogrun.net-et használtam, de ez nekem sokkal kényelmesebb a magyar nyelvűség miatt. tudásra meg tök ugyanaz a térkép-api.
süti beállítások módosítása